top of page
  • Writer's pictureגוני קריס

ערך הדולר

Updated: Dec 17, 2019

בקמבודיה הכל בדולר. כוס קפה קר ומתקתק עם או בלי חלב מרוכז בחצי דולר. מכון יופי או ספא לצורך שעווה ברגליים בעשרים או לחילופין אישה שתוריד לי שערות עם חוט באמצע החוף בשבעב. הזוי. בעוד האישה צוחקת על תייר שעיר ומציעה לעשות לו טיפול לכל הגוף, אחרת צוחקת על מקצת השערות שלי יש על הרגל שנזנחו מחוסר אכפתיות. היא שואלת לשמי, מנסה להגיד אותו, אני לומדת את שלה, מבטיחה לה שאם ארצה התעללות והבכה פומבית אקרא לה ורק לה, חותמת בשבועת זרת והיא נשארת עוד לפטפט.

ילד קטן שמוכר צמידים או שרשרת של בודהא בשני דולר. אבל נכתב שאסור לקנות מילדים אחרת הם ימשיכו להישלך למכור במקום ללכת לבית הספר. ומצד שני בירה בחצי או בעשרים וחמש סנט בהאפי האוור. בקבוק מים מינרליים גדול וקר בחצי דולר. טוק טוק בשש דולר לחוף המרוחק ואחרי מיקוח בו אנחנו הולכות ממנו והוא רודף אחרינו הוא יורד לשלוש. חדר לזוג בחמש או מיטה במעונות בדולר. במעונות יש בריכה בחינם (נחשו איפה ישנו בסוף). שייק מכל פרי אפשרי (אני נעה כל יום על קשת האבטיח, המנגו או האננס) בדולר ואם זה פרישייק מעורבב אז המחיר קופץ בחצי דולר. סרט לפי בחירתך ממאות סרטים צרובים בגלאקסי סינמה שזה בעצם קראוון שמוקרן בחדר פרטי עם מזגן (שמשום מה מגיע גם עם מקלחת) בשלוש דולר.

ובחוף הים עשרות מסעדות ולכולם אותו מבצע לארוחת ברביקיו בשלושה דולרים, ומלצר שמציע שקית חשיש או מה שזה לא היה בעשרים דולר. לא קניתי אמא, אבל ברגע ששמע שאנחנו מישראל הוא פשוט הציע. וזה ממש יקר לעומת כל הדברים שאפשר לחיות איתם באותו המחיר. בסופר המקומי משום מה מוכרים גם יין מרמת הגולן בשש עשרה דולר. קילו כביסה בשבעים וחמש סנט. שייט מעבורת בחמש דולר לשעה הפלגה לאי בודד.

אין פה שימוש במטבעות, עודף הקטן מדולר מחזירים לי בריאל קמבודי. ארבעת אלפים ריאל זה דולר. ולי בכיס יש גם שטר של מאה ריאל שבקושי שווה את הנייר עליו מודפס. יש פה דיסאוננס גדול בין המחירים. נדמה כאילו הם לא באמת יודעים לתמחר או שאני עוד לא הצלחתי לפצח או להבין את השיטה שלהם. רק ההרגשה שאתה מתהלך איתה כל היום שאתה דולר מהלך בשבילם.

וממחשבות על ערך הדולר נזרקתי לשיחה על ההערכה החדשה שיש לי למקצועות הנלמדים בתיכון ומעט מרחיבים לנו את הידע. שיחה מצחיקה או עצובה תלוי איך מסתכלים על זה, על ישראליותי ועל הסטיגמות המוזרות שרצות בין אנשים צעירים בעולם, חבורה של אוסטרליות ששואלות אותי שאלות ברומו של עולם ומופתעות מתשובותיי המתפלאות חזרה. כמה למה והאם ירית בנשק. האם יש לך גמל בחצר. מה באמת יש מכוניות בישראל? האם יש ים? וואו ובים יש גלים? (אמיתי לגמרי), אז זה לא הכל מדבר? הגברים הישראליים הם נחמדים יותר מהאוסטרלים?(אני לא יודעת עוד לא ממש פגשתי אחד ואלה שפגשתי היו שרופים בגוון אדום מצד אחד ולבנים בצד עליו נרדמו), את צריכה ללכת צנוע?(לא.. בעודי לובשת בגד ים אחרי טבילה בבריכה), ואת לא פוחדת לעלות לאוטובוסים? הם לא כל הזמן מתפוצצים?

אני נמצאת במדינת עולם שלישית ואם אלו הסטיגמות על ישראל אני כבר לא יודעת מה להגיד להן.

//גוני קריס

1 view0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page